Skal du løbe CPH HALF?                                     cphhalf-nyhedsbrev-top1

 

Her er 8 gode råd inden dit halvmaraton.

  1. Tøj: Klæd dig efter temperaturen. En god huskeregel er at den varme du oplever føles som temperaturen + 10 grader, derfor er korte shorts med en singlet eller T-shirt en god ide på lørdag. Bliver det rigtig varmt, er det en fornuftigt at klæde sig i hvidt. En skygge på hovedet er fin, men pas på med kasketter da de holder på den varme din hovedbund afgiver.
  1. Pace: Du ved sikkert allerede hvilket tempo du skal løbe – hvis ikke så sæt et realistisk mål. Man bliver ofte ivrig når man skal løbe, men at løbe for hurtigt i starten på et halv-marathon er en dårlig ide. Jeg kender den tanke man kan få: ”Yes, 10 sek. hurtigere på km – dem sætter jeg i banken til når jeg bliver træt, så har jeg lidt at give af”. Det eneste der sker med denne strategi er, at du bliver træt hurtigere og skal løbe den sidste halvdel på overlevelse i stedet for en god oplevelse at et godt disponeret løb. Man siger at et halv-marathon er 15 km transport og 6 Km løb. Så skulle du have lidt ekstra, bør du gemme det til de sidste 6 km og så give alt hvad du har
  1. Find dit pace: Er du i tvivl om dit pace, men har tidligere løbet et 10 km-løb eller lignende, kan du via følgende link finde ud af hvad du burde være i stand til at løbe (i så fald at du har trænet til et halv-marathon og trænet mod dette pace): http://www.loebesiden.dk/beregn_tid.php
  1. Kost: Spis normalt sundt og spis det der fungerer for dig. Du behøver ikke carb-loade hvis du har en normal kost med lidt stivelse i. Undgår du helt stivelse, kan du med fordel spise lidt kartofler eller en bolle i dagene op til løbet. Dagen før: spis et måltid der ligger let i maven (du vil helst ikke på toilettet under løbet), jeg anbefaler salat, lidt kartoffel, lyst kød eller fisk. På dagen: Spis den morgenmad du plejer inden du skal ud og løbe, plejer du aldrig at spise, så undgå at fylde dig og spis blot lidt let, evt. frugt. Løbet ligger ret sent så de fleste har brug for lidt på morgenen.
  1. Ruten: Inden du løber er det en god idé at sætte dig ind i hvor du skal løbe og hvor du skal placere dine heppere.
  1. Visualisér: Forbered dig mentalt ved at forestille dig løbet. Hvordan du har det når du står klar ved startstregen, når du passerer de forskellige km-skilte, når du holder dit pace etc. På den måde føler hjernen, at den har oplevet det før og den ved, at det kan lade sig gøre. Brug dette hvis du løber halv-marathon for første gang eller hvis du skal sætte PR.
  1. 13394077_10153655596258450_5338173689383002601_nVaseline: Du skal være ude i noget tid, så har du tendens til at få slidsår, så husk at smøre dig ind så det ikke er det der stopper dig.
  1. NYD DET! Du har trænet hårdt og længe for at blive klar. Så husk at se op, nyde København, nyde at blive heppet på – nyde hele løbet igennem.

Rigtig god tur!

Pin It on Pinterest